077-4491150

פרק ב׳ מתוך שניים.

גם באוניברסיטה ברוסיה וגם במכון וינגייט בארץ לימדו אותנו את הדבר הבא: כדי לרדת קילו במשקל גוף חייבים להגיע לגירעון של בערך 7000 קק״ל. לדוגמה: אם חותכים 500 קק״ל ביום, אפשר להוריד קילוגרם אחד ב-14 ימים. מתמטיקה פשוטה, אבל היא לא בדיוק עובדת. למה?

בפרק א׳ הסברתי למה שיטת ספירת הקלוריות לא אפקטיבית.
****

בואו נמשיך את המחקר.

שאלה: אז למה בעצם חילוף החומרים משתנה כשאוכלים פחות?

מחקר

https://goo.gl/yCuj68

ב-2011 נערך מחקר בו השתתפו 50 נשים וגברים. במשך 8 שבועות הם צרכו רק 500 ק״קל ליום. לאחר מכן אלה שאיבדו כ-10% ממשקל גוף הוחזרו לתפריט הרגיל. מי שאיבד פחות מ-10% ממשקל הגוף המשיכו להשתתף בניסוי במשך שני שבועות נוספים. לאחר מכן כל המשתתפים שוחררו עם המלצות לדיאטה כללית ופעילות פיזית. במשך שנה לאחר השלב הראשון של הניסוי ביצעו החוקרים מעקב אחרי המשתתפים במטרה לבדוק האם מתקיים שינוי הורמונלי ומה השפעתו על משקל הגוף.

תראו מה קרה אחרי שנה:

כן, כולם עלו במשקל בחזרה. למה זה קורה בעצם? אחד התשובות: הורמונים.

גרלין (הורמון התיאבון שנוצר בקיבה) עולה משמעותית לאחרי ירידה במשקל הגוף. פפטיד YY או הורמון שובע של המשתתפים היה נמוך במהלך 63 שבעות:

אז מה ניתן ללמוד מזה?

כנראה שהגוף מנסה להחזיר את משקלו המקורי אחרי ירידה בעזרת הסתגלות הורמונלית (שינוי בהרגלי אכילה ובהוצאת אנרגיה) וכך בעצם אנחנו מגיעים לתאוריית Set Point.

לפי ד״ר Jason Fung עליה של כ-10% ממשקל הגוף גורמת לעליה של כ-16% ב-TEE או Total Energy Expenditure. ועם הירידה של 10% במשקל הגוף מגיעה גם הירידה ב-TEE (כ-15%).

ישנם שינויים פיזיולוגיים לאחר אובדן משקל: הגוף מנסה לגרום לכם לאכול יותר ויחד עם זאת לחסוך בהוצאות אנרגטיות. ברוכים הבאים לעליה במשקל.

מחקר
https://goo.gl/cuUXVH

תוצאות של הניסוי הרציני הזה ארוך הטווח פורסמו ב-2006. 50000 נשים השתתפו במחקר שנערך במשך 7 שנים. נשים מהקבוצה הראשונה (30000) צרכו את התפריט הרגיל שלהן (בערך 1788 קק״ל) והקבוצה השניה (20000) צרכה תפריט דל שומן (בערך 1445 קק״ל, גרעון של 361 קק״ל). רוצים לדעת מה קרה למשקל הגוף של הנבדקות? בבקשה:
https://goo.gl/mgquDy

התוצאה הכללית (גרף שמאלי): כמעט ללא שינוי במהלך כל השנים של המעקב!

הגבלת קלוריות מפעילה מנגנון הורמונלי שגורם לירידה בצריכה אנרגטית ולהגברת רעב. זה פשוט לא עובד. כן, הכל מתחיל מירידה בהתחלה, אבל בשלב מסוים מגיעים לפלאטו (מישור בלטינית, משמעותו עצירה). כמובן שהמשקל בשלב הזה כבר תקוע, ואז אחרי תקופת מלחמה אנשים פשוט עוזבים את הדיאטה, חוזרים לאכול יותר ויחד עם זה חוזרת העליה במשקל.

סיכום:

הגבלת קלוריות בתור שיטה עיקרית לירידה במשקל אינה יעילה, כואבת וקשה לביצוע. לא ניתן לזהות יחס לינארי בין קלוריות נכנסות לבין אלה היוצאות. Caloric redaction לא עובד כי הגוף מפעיל מנגנון קמפמסטורי הנקרא Set Point. הגוף משנה את התמונה ההורמונלית כדי לשמור על משקל מסוים בהתאם לתנאים מסוימים, בין השאר כמות ותדירות של האנרגיה הנכנסת.

אני רק ממליץ – אתה מחליט מה לעשות.

ההמלצה היא רק לאנשים בריאים באופן כללי, אחרת נדרש ייעוץ רופא מוסמך.